Sú deti, ktoré skorej chodia a rozprávajú úspešnejšie v živote?

Napríklad sa zistilo, že existuje spojenie medzi skoršími motorickými a neskoršími jazykovými zručnosťami. Predpokladá sa, že začiatky plazenia a samostatný nezávislý pohyb, medzi miestami, zvyšuje možnosti, v ktorých sa dieťa učí chápať rôzne sociálne signály. Samostatný pohyb umožní, aktívnejšie objavovanie sveta. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že existujú isté flexibilné vekové rozmedzia, v ktorých by si deti mali osvojiť určité zručnosti.

Existujú tzv. „okná príležitosti“, kedy si deti lepšie osvoja zručnosti z rôznych oblastí. Pokiaľ ide o rozvoj hrubej motoriky je toto okno príležitosti otvorené v rozmedzí od narodenia do zhruba piatich rokov. Motorické obvody nachádzajúce sa v oblasti mozočku, sa najmä v tomto období výrazne vzájomne prepájajú a každý nevydarený pohyb je informácia do mozgu, ako by pohyb nemal vyzerať. V tomto rozmedzí by si dieťa malo čo možno najlepšie osvojiť skackanie a státie na jednej nohe, viac ako 2 sekundy, chytať, odrážať a kotúľať loptu. Patria sem aj zručnosti, ako nalievanie vody, krájanie jedla pod dohľadom. Do približne deviatich rokov sa stavia na základoch hrubej motoriky a rozvíja sa jemnejšia motorika, v zmysle presnejšej manipulácie s predmetmi a časovaním pohybov.

Systematická hra je interaktívna, na cieľ zameraná aktivita a môže zahŕňať aj ďalších jedincov. Práve systematická hra zahŕňajúca všestranné podnety, ktorá dodáva pocit úspechu v spoločnosti ostatných, poskytuje ideálne podmienky pre rozvoj motoriky. 

V konečnom dôsledku nejde o to, aby sa dieťa naučilo istú zručnosť v čo najskoršom veku, ale aby si zručnosť osvojilo v čase, kedy je otvorené „okno príležitosti“. Či už sa dieťa naučí chytiť loptu letiacu smerom k nemu v 4 rokoch nezaručuje mu to lepšiu motorickú zdatnosť v porovnaní s dieťaťom, ktoré si túto zručnosť osvojí vo veku 4,5 roka. Podstatné je, aby zvládlo tieto zručnosti vo vhodnom časovom rozmedzí jeho vývinu.

Ondrej Hadidom člen rozvojového tímu iMove

 

Referencie:

Chugani, H.T. . (1998). A critical period of brain development: Studies of cerebral glucose utilization
with PET. Preventive Medicine, 27, 184-188.

CDC | Milestones 4 Years | Learn the Signs. Act Early. | NCBDDD. (n.d.). Retrieved February 8, 2016, from http://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/milestones-4yr.html

Developmental Milestones: 4 to 5 Year Olds. (n.d.). Retrieved February 8, 2016, from http://www.healthychildren.org/English/ages-stages/preschool/Pages/Developmental-Milestones-4-to-5-Year-Olds.aspx

Earlychildhood NEWS - Article Reading Center. (n.d.). Retrieved February 8, 2016, from http://www.earlychildhoodnews.com/earlychildhood/article_view.aspx?ArticleID=360

Hill, E. L., & Sumner, E. (n.d.). Are children who walk and talk early geniuses in the making? Retrieved February 8, 2016, from http://theconversation.com/are-children-who-walk-and-talk-early-geniuses-in-the-making-54069

Vsauce. (2013). Why Do We Play Games? Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=e5jDspIC4hY