Špinavé steny a malí bádatelia

Klasická filmová scéna, keď si rodič na chvíľočku odbehne a nechá svoje hravé dieťa bez dozoru a po návrate zistí, že je pomaľovaná celá biela stena v obývačke, nový drevený stôl, okná a pri maximálnom šťastí aj kožená pohovka. Tento smutno-vtipný scenár rodiča rozčúli a diváka pobaví, ale nesie v sebe aj isté cenné informácie.

Po opadnutí hnevlivých emócií sa rodič môže zamyslieť nad otázkami „Prečo to spravilo? Prečo biela stena, keď vedľa farbičiek bola kopa papierov? Prečo sú papiere úplne nedotknuté, ale všetko ostatné to schytalo?“

Vaša malá ratolesť práve prejavila svoj skúmavý potenciál. Na papier už maľovať skúšala, ale na stenu? To je pre ňu výzva. Keďže to nemá ako zistiť jednoducho to vyskúša. Následne zistí, že farbičky kreslia na stenu, stôl, gauč atď. Ďalšou otázkou môže byť „Dá sa to aj s pastelkami, vodovkami,...?“. Pre rodičov to znie, ako katastrofa, ale nie je tomu tak a túto detskú prirodzenosť môžeme usmerniť k zdravému vývinu dieťaťa a zároveň zachovať zariadenie domu neporušené. Ak si rodič uvedomuje, že detská zvedavosť môže byť záludná je na mieste aby ju usmernil. Dieťa by sa malo dostať do kontaktu s čo najviac druhmi nástrojov, ktoré patria k aktivite. Ak ide o kreslenie máme na mysli farbičky, pastelky, vodovky, temperky, tuš atď. Aby vaše dieťa zdravo napredovalo a váš nábytok zostal čistý musíte zapojiť, čo za peniaze nekúpite. Vašu pozornosť. Ak strávite spoločne dostatok času a spoločne, dieťa si pod vaším vedením môže vyskúšať všetko v rámci zachovania poriadku. V poslednej dobe  sa jedna izba v domoch či bytoch s malými deťmi premaľuje na čierno a deťom je vyslovene dovolené na ňu maľovať kriedou. Deti si vyskúšajú, aké je to kresliť po stene a zároveň sa to dá bezpečne zmyť. Ďalej s deťmi nekreslite iba na papier a výkres, ale skúšajte kartón, drevo a aj povrchy ako sklo, na ktoré sa dá maľovať len málo čím, aby si to dieťa zažilo. Pokiaľ jeho zvedavosť uspokojíte pod vašim vedením, dieťa sa posunie zasa vpred a bez neporiadku. Čo sa týka športových aktivít malo by si vyskúšať čo najviac loptičiek, lôpt, balónov či už nafukovacích, tvrdých, mäkkých, penových atď. Bežné dieťa sa potrebuje zoznámiť s tým, ako sa bude správať penová a ako nafukovacia lopta keď do nej kopne. Túto skúsenosť zúročí v tom, že bude lepšie schopné predpovedať čo sa stane keď ju hodí teda, ako ďaleko doletí, ako môže odolať protivetru, koľko-krát sa odrazí od zeme pri voľnom spustení a mnoho ďalších. Športové aktivity súvisiace s hokejkou, raketou, pálkou sú takisto vhodné na rozšírenie repertoáru.  Ratolesť sa manipuláciou s rôznymi  druhmi predmetov a materiálov učí o ich vlastnostiach a o tom ako na ne môže pôsobiť. Je to nevyhnutné pre správny vývin jemnej aj hrubej motoriky a ruku v ruke s tým ide aj časové plánovanie pohybov. 

Zdravý vývin dieťaťa a čisté steny sa dajú skĺbiť.

Ondrej Hadidom člen rozvojového tímu iMove