Životná spokojnosť nad zlato

„Nezáleží na tom, aby mal miliardy a bol najúspešnejší. Jediné na čom mi záleží, aby bol zdravý a šťastný!“ Takéto želanie má asi každý milujúci rodič. Tvorí to základ toho, že rodič robí v záujme svojho dieťaťa len to najlepšie. V konečnom dôsledku ide rodičom o to, aby ratolesti boli zdravými a šťastnými ľuďmi, ktorí sú spokojní sami so sebou a sú hrdí na svoj život a dosiahnuté úspechy.

O tom, ako človek celostne vníma sám seba, ako on sám vidí svoj život, za akého sa považuje, ako hodnotí svoje minulé, nazerá na prípadné budúce konanie, aké je jeho najvnútornejšie prežívanie samého seba sa v psychológii  hovorí, ako o self-koncepte. Z výsledkov longitudinálnych štúdií vyplýva, že na sklonku života hodnotia svoj život najpozitívnejšie práve tí jedinci, ktorí majú bohatý a zdravý sociálny život. Nie je to majetok, sláva ani kariéra, ale zdravé vzťahy s našimi blízkymi, čo náš život robia skutočne naplneným. Tak, ako už povedal Aristoteles „Človek je tvor spoločenský“.

Výskumy v oblasti športovej psychológie z posledných desiatich rokov hovoria o tom, že deti, ktoré sa viac venovali v začínajúcom školskom veku skupinovým športom majú lepšie sebahodnotenie a pevnejšie self. Je bezpochyby dôležité, aby skupinová hra mala svoje miesto v živote dieťaťa z viacerých dôvodov. Popri nadobúdaní sociálnych zručností, budovaní sociálnych väzieb, obohacovaní slovníka, rozširovaní a zlepšovaní motorických zručností je skupinová hra čosi, čo obohacuje vnútorný svet dieťaťa na najvnútornejšiej úrovni a má významný vplyv na hodnotenie životnej spokojnosti v budúcnosti. Systematická skupinová hra, v ktorej sa deti prejavia, ako individuality, ale zároveň pochopia, že sme spoločenstvo individualít je tím, čím môžeme deťom výrazne pomôcť v budovaní spokojného života.

Referencie:

Slutzky, C. B., & Simpkins, S. D. (2009). The link between children’s sport participation and self-esteem: Exploring the mediating role of sport self-concept. Psychology of Sport and Exercise10(3), 381–389. http://doi.org/10.1016/j.psychsport.2008.09.006

Waldinger, R. (n.d.). What makes a good life? Lessons from the longest study on happiness. Retrieved from https://www.ted.com/talks/robert_waldinger_what_makes_a_good_life_lessons_from_the_longest_study_on_happines